kend-dig-selv

Kend dig selv

Kend dig selv – få kontakt til din indre stemme

 

Vi lever i en verden, hvor der er 1000 ting, der kan distrahere os fra at være i os selv og mærke efter.  Mange kommer længere og længere væk fra deres eget indre – med konsekvenser som stress og tomhedsfølelse

Distraktioner der fjerner dig fra den indre stemme

Der er nettets fantastiske Slaraffenland; Facebook, Twitter, Instagram,  Youtube, mobilen og TV. (det efterhånden mindst interessante). En verden af oplevelser og distraktioner – der hele tiden kalder på din opmærksomhed.

Din indre stemme er til gengæld meget mindre højlydt. I hvert fald den del, der er værd at lytte til. Din indre stemme (nej, vi taler ikke om egoet, der hele tiden gør dig – eller gør andre større eller mindre, dømmer konstant, skaber afstand til andre og meget mere i den retning af adskillelse) vi taler her om din indre visdom, din indre intuition, din indre guidning.  Hvis du har for travlt, vil du slet ikke høre eller fornemme denne betydningsfulde stemme.

Det kræver tålmodighed, stilhed, nærvær og viljen til at være nærværende med dine følelser, fornemmelser og indskydelser.

Lytter du ikke, er det et stort tab for din indre mulighed for glæde….den der kommer helt indefra – og springer ud som en blomst og beriger dit liv indefra. Hvis den får lov!?

5 veje til at høre den indre stemme

  1. Sørg for tid alene (i stilhed). Skab balance mellem dit udadvendte liv og din tid i ro. Sluk mobilen, fjernsyn, radio. Tør du være i fuldstændig stilhed med dig selv? Det kræver mod at mærke alt, hvad der sker i dig, men du vil få stort udbytte, hvis du gør dette jævnligt.
  2.  Lyt til meditationsmusik eller en guidet meditation hver dag i 5-10 min. (en der guider dig gennem kroppen eller andet med nærvær i din krop), mens du sidder rank eller i liggende stilling. Undersøg dit indre land – det er meget mere spændende end du lige regner med.
  3. Træk ofte vejret dybt ned i maven, så ofte du husker det i løbet af dagen. Dette gør, at du bedre kan mærke dig selv og beholder et bedre nærvær i din hverdag – og med fordel når at mærke dine følelser og tilstande, hvilket vil styrke dit nærvær.
  4. Vær opmærksom på dit indre hver morgen og aften, når du ligger i sengen (her er du oftest mest i kontakt med dig selv). Hvad får du af billeder, ord, tanker, følelser i dit indre. Observér uden at dømme.  Skærp din opmærksomhed og det vil hjælpe din generelle kontakt yderligere i dig selv.
  5. Ved meditationen – vær som en udenforstående iagttager af dig selv. Iagttag din vejrtrækning, billeder der dukker op, følelser der kommer og går, ord der kommer og går. Vær blot som en iagttagende del af dig selv- uden at ryge med på følelser…men observér og favn alle følelser og tilstande.

En blogger jeg i øvrigt vil anbefale, der har fingeren på pulsen, når det gælder personlig udvikling – er Henriettes blog, AltomLivet.dk

Sponsorer;  Ulrich Søgaard, salgskursus – salgstræning. AK-Service, Jordforurening.  Fodboldrejser, Fodboldrejser og billetter til Real Madrid – Culture Me – Rustik Vinreol

Kend dig selv – find den indre stemme og undgå stress.